Blog Nur Balqis Qahira

✔Lifestyle ✔Part Time Dari Rumah ✔Work at Home Mom ✔Home Office

Ahad, 8 Disember 2013

Kisah Tukang Kebun Yang Buta Huruf


Suatu ketika dulu, ada seorang lelaki yang buta huruf bekerja sebagai tukang kebun disebuah sekolah. Dia sudah bekerja lebih kurang 15 tahun disana.

Suatu hari pengetua sekolah itu ditukarkan dan pengetua yang baru membuat arahan baru. Semua pekerja mesti pandai membaca dan menulis. Maka tukang kebun yang buta huruf itu, terpaksa berhenti.

Awalnya, dia sangat sedih. Dia tidak berani langsung pulang ke rumah dan memberitahu isterinya. Ketika duduk ditepi jalan memikirkan masalah yang baru dihadapinya, muncul idea untuk membuka gerai makanan segera. Tidak disangka, usahanya berjaya!

Dia telah dinasihatkan untuk membuka akaun bank sekiranya ingin membesarkan perniagaannya. Suatu hari, ketika di bank, kerana buta huruf, dia tidak pandai mengisi borang dan meminta kakitangan bank membantunya.

Kakitangan bank berkata, “Wah, walaupun Pak Cik seorang yang buta huruf tapi boleh menjadi peniaga yang berjaya, apalagi kalau pandai membaca dan menulis, pasti lebih kaya lagi.”

Dengan tersenyum dia berkata, “Kalau saya boleh membaca dan menulis, saya pasti masih lagi menjadi tukang kebun sekolah!”

Sahabat yang dikasihi, disebalik suatu masalah kadang tersembunyi suatu berkat yang menanti. Kita harus bersabar terhadap segala sesuatu yang menimpa kita dan terus berusaha tika menanti ketetapan Tuhan. Dan semuanya akan berakhir dengan indah.Kerana segala sesuatu yang baik akan selalu mengarah pada kebaikan. Kekecewaan dan penderitaan akan dapat mengubah orang biasa menjadi orang luar biasa.

Mungkin Tuhan meletakkan kita dihujung anak panah. Menarik jauh-jauh ke belakang, agar di saat kita dilepaskan, kita memiliki semangat yang kuat untuk mencapai sasaran tinggi, bahkan jauh lebih tinggi daripada sebelumnya. Insya Allah…

.....................
Jom daftar belajar membina blog berpengaruh di kelas online kami.100% secara online.Masa belajar yang fleksibel.Ikut kelapangan sendiri.

Jadikan kelas ini sebagai Trek pemula. Bagi mahu mula bisnes secara sambilan atau sepenuh masa. Khususnya persediaan bagi surirumah yang tidak ada apa-apa asas. Kita mempunyai barisan pengajar di seluruh Malaysia, tidak ada had masa, kami menerima pendaftaran setiap hari.


Sudah tentu kalian tahu blog adalah salah satu pemasaran yang efektif selain facebook.

Maklumat lanjut,sila klik>>KELAS ONLINE ASAS BLOG BISNES & PENULISAN

Bagi yang sedang mencari idea bisnes dari rumah dan strategi pemasaran online dan offline,sila klik sini>>101 IDEA HOME-BASED BISNES

Panduan Berpantang 44 Hari Tradisional Dan Moden

Panduan Mula Bisnes Butik Online/Offline


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...