Blog Nur Balqis Qahira

✔Lifestyle ✔Part Time Dari Rumah ✔Work at Home Mom ✔Home Office

Isnin, 4 November 2013

Perlukah Mentor Walaupun Bekerja Dari Rumah?





Teks : Nur Balqis Qahira

             Apa itu mentor?Mentor berasal dari perkataan Greek yang bermaksud rakan, kaunselor,pembimbing atau guru yang boleh dipercayai.  Mentor biasanya terdiri dari orang yang mempunyai pengalaman dalam memberi bimbingan kepada mereka yang memerlukannya.Mentor mestilah seorang yang melakukan apa yang mereka ucapkan.Jika mereka percaya dan berpegang kepada satu-satu prinsip atau formula,mereka biasanya mempraktikkan formula atau prinsip tersebut dengan jelas.Mentee atau protégé pula merujuk  kepada individu yang menerima bimbingan. Dalam memberi khidmat membantu, mentor yang berpengetahuan dan berpengalaman bertindak sebagai pembimbing, rakan dan guru kepada mentee atau protégé yang memerlukan bantuan untuk memperbaiki lagi dirinya sama ada dalam konteks pembentukan kerjaya, pendidikan,perniagaan kerohanian, kesihatan mental dan dalam apa jua aspek-aspek pembangunan diri. 

                  Terdapat 2 jenis program mentor-mentee.  Program mentor-mentee boleh diperkenalkan dalam konteks yang formal atau informal.  Objektif program mentor mentee yang diperkenalkan sama ada secara formal atau informal  adalah sama. Program mentor-mentee yang berbentuk formal mempunyai struktur yang lebih teratur dan ia sering diperkenalkan di organisasi-organisasi yang lebih mantap dan teguh. Program ini juga boleh berlaku dalam “alam maya’’ melalui medium sosial yang popular iaitu “facebook’’.Mentor dan protege boleh berhubung pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja melalui facebook.

              Program mentor-mentee yang formal mempunyai objektif yang tertentu, sistem pencapaian dan penilaian diatur untuk melihat keberkesanan program yang berkenaan. Setiap mentee atau protege perlu mencapai sesuatu dalam jangka masa yang telah ditetapkan.

       Tujuan utamanya ialah untuk membolehkan mentee (biasanya pekerja yang baru dan kurang berpengalaman) mendapat bimbingan yang betul dan berkesan tentang misi dan objektif organisasi demi untuk meningkatkan kualiti kerja dan imej organisasi yang berkenaan.  Dalam situasi ini ,mentee yang menerima bimbingan dapat  berpegang kepada objektif organisasi demi untuk menjaga kualiti yang berterusan.

    Program mentor-mentee yang informal biasanya tidak memerlukan struktur yang rigid. Ia lebih kepada membantu rakan sekerja atau seperjuangan mendapatkan nasihat, bimbingan yang betul tanpa mempunyai ekpektasi yang ditetapkan.

     Bekerja dari rumah sangat mencabar ketahanan mental dan memerlukan seorang mentor.Seorang wanita yang bergelar isteri dan ibu pastinya sentiasa terdedah dengan cabaran yang sangat besar berbanding mereka yang bekerja di luar rumah atau pejabat.Cabaran paling utama ialah berhadapan dengan bayi atau anak kecil yang masih memerlukan sepenuh perhatian.Pengurusan masa yang betul dan disiplin diri yang tinggi perlu ada dalam diri setiap wanita yang bekerja dari rumah selain dari usaha yang konsisten dan sikap tidak mudah berputus asa.

         Puan Masayu Ahmad,beliau ialah mentor saya dalam menjana pendapatan dari rumah.Beliau adalah seorang suri rumah dan ibu yang telah berjaya menjana pendapatan dengan hanya bekerja dari rumah.Beliau ialah seorang penulis bebas,editor,usahawan online, dan guru online yang hanya menjana pendapatan dari rumah.Kejayaan beliau amat saya kagumi dan menjadi contoh kepada saya.Saya terjumpa blog beliau yang bertajuk "Panduan Bekerja Di Rumah" melalui carian Google ketika saya sedang melayari internet.Dari situlah,saya mendapat ilmu dan idea mahu menjana pendapatan dari rumah.Saya sering membaca informasi yang berkenaan menjana pendapatan dari rumah di blog beliau.

      Tidak dinafikan,kadang-kadang motivasi diri saya jatuh merudum.Pernah juga berasa tertekan apabila bekerja dari rumah disebabkan kerenah anak yang masih kecil.Namun,setiap kali saya merasa agak tertekan,saya akan membaca kembali buku beliau yang bertajuk ‘’Jana RM Dari Rumah’’.Buku ini sangat membantu saya bagaimana mengurus tekanan dan emosi ketika bekerja dari rumah. Pelbagai ilmu yang saya pelajari melalui buku beliau.Ilmu sangat penting untuk berjaya tak kira apa pun yang kita kerjakan.Lebih-lebih lagi dalam bidang perniagaan.Berniaga tanpa ilmu ibarat memandu kereta tanpa petrol.



Bagi yang ingin mendapatkan buku tersebut,sila klik : http://mall.karangkraf.com/webshaper/store/viewProd.asp?pkProductItem=2581

Satu lagi buku yang wajib anda miliki ialah buku terbaru Dr Azizan Osman yang bertajuk “Magnet Kekayaan & Kejayaan’’. Formula terbukti berjaya untuk menarik kebahagian,kekayaan,kejayaan & keberkatan dalam hidup anda.

                                                           
Buku terbaru Dr.Azizan Osman untuk semua.Formula terbukti untuk menarik kebahagian,kekayaan,kejayaan dan keberkatan dalam hidup anda.Anda boleh menjadi MAGNET kepada kebahagian,kekayaan,kejayaan & keberkatanNya bila anda mula ubah cara anda berfikir,emosi anda,kata-kata anda & tindakan anda menjadi luar biasa.Orang yang tidak mahu berjaya atau tidak mahu mengubah hidup mereka lebih berjaya akan mempunyai masalah yang besar dengan orang yang berjaya!Mereka perlu mencari silap orang berjaya untuk membuatkan mereka merasakan yang mereka kononnya ok-ok atau nampak bagus.Tapi orang berjaya,mereka tidak kisah jika orang lain tidak mahu mengubah hidup mereka kerana apa yang penting ialah mereka terus memperbaiki hidup dan terus menyumbang manfaat kepada orang ramai.Hindarkan segala peikiran negatif terhadap kehidupan anda.Hiduplah dalam kekayaan,keindahan serta kebahagian kerana kejadian hidup manusia tidak pernah disia-siakan tuhan.
Mari mulakan penghijrahan secara menyeluruh dalam kehidupan melalui pembacaan buku ini.


Sila klik di sini untuk pembelian buku ini:BORANG TEMPAHAN

Bagi yang ingin memulakan perancangan bekerja dari rumah ,kalian boleh mendapatkan ebook pakej bekerja dari rumah.

Pakej asas mula berkerja dari rumah merupakan pakej asas bacaan awal untuk bermula.



Pakej Ebook Belajar Asas Blog,Panduan Mula Bisnes Butik Offline/Online dan 101 Idea Home-Based Bisnes

RM150 sahaja

Sila klik butang tempahan di bawah untuk PENGHANTARAN SEGERA!



Bagi yang masih tercari-cari idea bisnes dari rumah,ebook ini sangat sesuai untuk anda.Antara yang terkandung dalam ebook ini ialah 101 idea bisnes dari rumah,strategi pemasaran secara offline dan online,strategi pemasaran gaya Rasulullah,rahsia bisnes Siti Khadijah dan pengalaman usahawan berjaya.


Miliki Ebook ini sekarang!
                                              
                                                            RM50 sahaja

11 Sebab kenapa anda perlu miliki ebook ini.

Bab 1: 101 Idea Home-Based Bisnes
Bab 2: Mula Bisnes Tanpa Modal
Bab 3: Rancang, Sasar Matlamat
Bab 4: Strategi Pemasaran Online
Bab 5: Strategi Pemasaran Offline
Bab 6: Operasi Dari Rumah
Bab 7: Khidmat pelanggan Online
Bab 8: Produk Digital vs Produk Fizikal
Bab 9: Strategi Pemasaran Gaya Rasulullah
Bab 10: Rahsia Bisnes Siti Khadijah
Bab 11: Pengalaman Usahawan Sukses

                                              RM50 sahaja(Ebook 101 Idea Home-Based Bisnes)



Sila klik butang tempahan di bawah untuk PENGHANTARAN SEGERA!


P/s: - Trend bekerja dari rumah adalah trend terkini untuk masa hadapan. Jangan biarkan diri anda kepenatan dan terpinga-pinga di kemudian hari melihat bagaimana orang lain boleh hidup bahagia dan bebas walaupun hanya duduk di rumah. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...