Blog Nur Balqis Qahira

✔Lifestyle ✔Part Time Dari Rumah ✔Work at Home Mom ✔Home Office

Selasa, 16 Disember 2014

Pengalaman Bersalin Minggu Ke-37


Ada blog?Mahu Menjana Pendapatan Melalui Blog?
Baca ini dahulu : Panduan Buat Duit Dengan Blog (klik)


Teks dan foto : Nur Balqis Qahira
Catatan Pengalaman
16 Disember 2014

Hari ni masuk hari ke-20 saya melahirkan baby boy.Disebabkan masalah pangkal rahim yang pendek semasa mengandung,kelahiran ke-2 ini agak mudah berbanding yang pertama.Seperti yang saya ceritakan di entri lepas,saya admit wad selama 56 hari dari minggu ke-26 sehingga minggu ke-34.Sepanjang berada di wad,saya juga menerima 8 dos injection dexa(untuk mematangkan paru-paru janin sebagai persediaan jika tiba-tiba bersalin terlalu awal).

Pangkal rahim yang semakin memendek apabila usia kandungan semakin bertambah sangat berisiko melahirkan baby pramatang.Ketika kandungan berusia 28 minggu,janin berada dalam keadaan songsang.

Apa yang saya risaukan ialah jika bersalin pada bila-bila masa ketika janin masih berada dalam posisi songsang dan sudah semestinya banyak komplikasi semasa kelahiran serta perlu bersalin secara caesar(yer tak?)

Seboleh-bolehnya,saya mahu bersalin secara normal dan melahirkan bayi cukup bulan.Sebelum ini,saya pernah melahirkan bayi pramatang 33 minggu semasa kelahiran anak pertama.

Ketika berada di wad,seorang kenalan yang turut admit wad kerana masalah uri berada di bawah memberikan saya sebotol air zam-zam.Saya minum air zam-zam tersebut sambil berdoa supaya bersalin normal dan cukup bulan serta berharap agar janin berada dalam posisi yang betul.Saya tidak putus-putus berdoa.

Subhanallah,Allah makbulkan doa saya.Saya bersyukur kerana janin sudah memusingkan kepalanya ke bawah pada minggu ke-32.




Alhamdulillah,saya sama sekali tidak menyangka bahawa saya melalui proses bersalin yang agak mudah untuk zuriat kedua.Pengalaman melahirkan anak kedua sangat mengujakan.Saya berpeluang bersalin pada usia kehamilan 37 minggu di hospital tanpa sebarang ubat tahan sakit.

No Induce.No epidural.No Episiotomy.No painkiller.No Vacuum!Hanya sedikit luka yang minima(sebab tak sedar terangkat punggung,huhu)Really Amazing Experience!Mungkin juga kerana pangkal rahim yang sangat pendek memudahkan proses bersalin.

Pada pukul 5 pagi,saya tersedar daripada tidur apabila merasakan ada cecair mengalir laju.Ha,mesti tanda nak bersalin dah ni.Saya bangun dan membersihkan diri sebelum mengejut suami dan anak.

Sampai di hospital,saya menuju ke wad bersalin dan memaklumkan kepada jururawat yang bertugas bahawa saya ''turun air".Saya diarah memakai pakaian khas untuk ibu mengandung dan bersalin.Jururawat terus memanggil saya untuk melakukan CTG.

Sepanjang proses CTG selama 20 minit tersebut,saya mengalami sakit contraction selang 5 minit sekali.Selesai proses CTG,saya berehat di katil.Sakit contraction semakin menjadi-jadi.Saya berjalan untuk mencari kerusi di wad kerana mahu duduk untuk mengurangkan rasa sakit."Balqis,doktor panggil untuk cek jalan,"jururawat di kaunter memberitahu ketika saya sedang mencari kerusi.




Saya masuk ke bilik khas.Doktor Nur Hidayah masuk dan mula "check jalan".

"Dah buka 5 cm dah ni Balqis.Jap lagi bersalin," kata beliau.Saya meneruskan langkah menuju ke katil untuk berehat.

"Berapa cm dah Balqis?"tanya jururawat.Nurse pun dah kenal sebab pernah berkampung di wad selama 56 hari ketika mengandung

''Dah buka 5 cm,nak cari kerusi tapi dah penuh,nak duduk,"balas saya sambil tersenyum.
Monahan sakit contraction

"Amboi Balqis,dah buka 5 cm tapi masih lagi boleh gelak-gelak,"kata jururawat.Ketika itu,sakit contraction masih lagi selang 5 minit sekali."Su,bawak Balqis masuk labour room,"arah Dr Nur Hidayah kepada seorang jururawat.


Jururawat tersebut menolak kerusi roda dan menyuruh saya duduk di kerusi roda tersebut.Sampai di labour room,saya tidak mampu untuk mengangkat kaki di atas katil kerana sudah terasa mahu meneran."Luruskan kaki,Balqis''kata jururawat tersebut."Saya dah rasa nak teran ni kak,''balas saya.

"Tunggu kejap,"Jururawat tersebut menyarungkan sarung tangan dengan cepat."Ha,teranlah,"ujar jururawat tersebut.

Saya cuba mempraktikkan teknik pernafasan yang saya baca melalui ebook Bersalin Alami tulisan Puan Iryani.Saya menarik nafas kemudian menahan nafas sambil meneran.Untuk kelahiran kedua ni,saya dah pandai meneran berbanding kelahiran anak pertama.

Tepat pukul 7:39 pagi(27/11/2014),hanya dengan 3 kali teran sahaja,terdengar tangisan seorang bayi.Saya berjaya melahirkan seorang bayi lelaki seberat 2.26kg dengan selamat tanpa sebarang ubat penahan sakit sepanjang proses bersalin.Yeay,saya bersalin secara alami.

Baca[Bekerja Sendiri & Suri Rumah Juga Boleh Mencarum KWSP]

Hanya satu kebaikan pangkal rahim yang semakin memendek(tak sampai 1cm ketika usia kandungan 34 minggu) ialah proses bersalin yang mudah. Baby cepat keluar.Walaupun baby cepat keluar tetapi sakit bersalin memang tak boleh digambarkan dengan kata-kata.

Namun begitu,risiko bersalin pramatang adalah sangat tinggi.Tercapai juga impian saya mahu bersalin cukup bulan at least 37 minggu secara normal pada kelahiran anak kedua.

Pada pukul 5 petang,saya dan baby dibenarkan discharge dan bermulalah fasa berpantang 44 hari.

Jom kongsikan pengalaman bersalin anda di ruangan komen.Mungkin ia boleh memberi sedikit inspirasi kepada ibu-ibu dan bakal-bakal ibu.

Ebook Panduan 44 Hari Pantang Tradisional & Moden
RM30 sahaja
atau SMS/Whatsapp "Ebook Pantang'' ke 010-7790237


p/s:Ramai yang SMS/WHATSAPP saya bertanyakan sama ada wanita mengandung dan berpantang boleh memakai STOKIN AJAIB atau tidak,jawapannya ialah BOLEH.Saya sendiri menggunakan STOKIN AJAIB sepanjang mengandung dan berpantang malah sebelum mengandung pun saya menggunakan stokin tersebut.

Maaf,stok habis



Orang top up prepaid
tak kira beli kat mana
kita dapat komisyen

_____________________________________________________________________



PANDUAN BUAT DUIT DENGAN BLOG ;KLIK SINI (dapatkan segera sebelum jualan dihentikan)

1 ulasan:

  1. Blog Nur Balqis Qahira: Pengalaman Bersalin Minggu Ke-37 >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    Blog Nur Balqis Qahira: Pengalaman Bersalin Minggu Ke-37 >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    Blog Nur Balqis Qahira: Pengalaman Bersalin Minggu Ke-37 >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...